Friday, April 8, 2011

Egalitate

(Povestea asta mică-mititică,
Mi-a spus-o într-o seară o pisică.)

Trăia odată la o casă
O pisicuţă somnoroasă
Cu trupul subţirel de gumă
Şi părul moale ca o spumă.
Image du Blog amourdechats.centerblog.net
Source : amourdechats.centerblog.net sur centerblog

Pisica cea cu ochii mici
(Cea mai cuminte-ntre pisici)
Călca uşor, cu paşi de fum,
Pe perinuţele de vată
Şi nu ieşea deloc pe drum,
Ci toată ziua stând culcată
Şi toată noaptea în cotlon,
Torcea acelaşi fir de cântec,
Când răsucit, când monoton,
Ca un descântec...

Pisoi, motanul din vecini,
Cu blană ca de leopard,
Era-ncruntat şi mustăcios
Şi bătăuş, şi mâncăcios,
Şi toată ziua sta pe gard
Pândind poiata cu găini...

Iar uneori, în zori, zbârlit,
Şi zgâriat, şi smotocit,
Cu coada dreaptă şi-nfoiată
Se cocoţa în câte-un par,
Mai mândru ca un ghinărar
Dup-o bătaie câştigată...

Dar într-o seară, marţi sau joi,
Când soarele în asfinţit
Îşi scutura prin plopi bănuţii
Încetişor veni Pisoi
Pân sub cotlonul pisicuţii
Şi glăsui:
             --De când exist,
Am fost grozav de feminist
Şi m-am bătut cu alţi motani,
De obicei cu coada bleagă,
Care se tem şi de guzgani,
Să-i fac, cumva, să mă-nţeleagă...

Mi-i martor soarele, şi luna-i,
Pot chiar să jur, numai să vrei,
Că-n ochii mei
Pisică sau motan, tot una-i!

De-aceea zic,
Nu ca motan, ci ca amic
Vin să-ţi propun tovărăşie,
Că doar egali sântem, se ştie...

Stăpâna mea a pus aseară
Sus pe dulap, pe policioară,
Un pui tăiat să stea la frig.
Aşa ceva n-aş vrea să scap,
Dar sunt cam gras şi nu încap...
Uşiţa-i prinsă în cârlig
Şi-o pot deschide puţintel.
Eu stau de pază, fără frică,
Iar tu, fiind mai subţirică,
Te vâri acolo frumuşel,
Iei puiul, pui la loc cârligul
Şi-n urmă împărţim câştigul...

Într-un desiş de pomuşoară
S-a aşezat Pisoi la masă
Pisica îl privea sfioasă
Rozând un vârf de aripioară.
A zis Pisoi:
              --Ce-mi stai ursuză?
Ţi s-a oprit vreun os în gât?
Zi "Mulţumesc!" şi du-te-acasă
Puteam să nu-ţi dau nici atât!
Ce ţi-a venit, mă rog în minte?
Am spus ceva mai înainte?
Se poate, dar eram flămând.
Acuma, nici nu-mi dă prin gând!
Tu nu te vezi cât eşti de mică,
De păcătoasă şi calică?
Admit la uncă drept egal,
Dar nicidecum la caşcaval:
Eu sunt motan - tu eşti pisică...
                                            (Otilia Cazimir)

1 comment: